Ter ere van het ouderweekeinde
en de reunie werd besloten om deze oude dame een opknapbeurt te
bezorgen in de vorm van een schilderbeurt en het rijdbaar maken
van de tank. Daar deze 5 jaren voor de hoofdpoort had gestaan
en in vroegere dagen nog wel eens een ritje had gemaakt was enig
onderhoud wel noodzakelijk . De tank was door de MCW-Leusden of
te wel de tankwerkplaats in 1985 geheel gereviseerd, en in 1987
door Brigade-Generaal der Cavalerie J.M.A.Thomas geschonken aan
onze eenheid.
Het starten van de hoofdmotor
voor de eerste keer ging niet zoals gebruikelijk : kleine hulpmotor
eerst starten en dan hoofdmotor laten ronddraaien en in een keer
de ontsteking inschakelen. op deze manier ging het helaas niet
de motor knalde een beetje en borrelde maar starten helaas niet
de oorzaak hiervan was het vele condenswater in het uilaatsysteem
door het lange staan in de openlucht. Dus wat doe je dan: Leopard-1
berging ophalen die er voor zetten en gewoon aanslepen wel een
beetje slecht voor de tracks maar het was maar goed ook want de
koppeling bleek ook nog vast te zitten deze was ook na het aanslepen
los. Maar toen de motor eenmaal draaide kwam er een stortvloed
van water uit de uitlaten getuige de foto boven maar een geluid
uit de motor zo mooi daar kan bijna geen Leopard tegen op!!.
Na enige tijd de motor met
wisselende toerentallen te hebben laten draaien op aanwijzinge
van een sgt van het onderstel werd het rookgordijn minder en snorde
ze als een naaimachine. ik zelf sta boven op de toren met mijn
hand voor de ogen want de hoeveelheid water die er uit kwam was
een complete douche!
Nadat de Centurion binnen
was gereden in de loods van de GWIE -groep werd er overleg gepleegd
van hoe en wat.
Nadat eerst uitgezocht was
hoe de loodzware luiken van het motorcompartiment geopend konden
worden nam Mark Eijnsen de hulpmotor voor zijn rekening om deze
weer aan de gang te brengen en hoe : starten - lopen ! probleemloos.
Motor klaar: testritje !
door deze vele testritjes werd de branstoftank als maar leger
en leger daar dit "orgel" nog al een flinke slok luste
en er alleen nog voor de motorfietsen benzine op voorraad was
moest dit eerst geregeld worden bij het Kazerne -Commando bij
Majoor Elderhorst. deze gaf in deze groen licht en we konden het
bos-hok voor een groot gedeelte leeghalen daar er toch geen oefeningen
meer kwamen en de motorfietsen al in het "vet" stonden
hebben we geloof ik 300 liter opgehaald, toen dit er ingegoten
werd hoorde je het op de bodem van de tank vallen echt leeg dus.
Nadat we de motor klaar
hadden werd het tijd voor het eerste uitstapje naar Bergen-Hohne
ter ere van de omgedoopte Langemannshof mars in Hohne-mars ,het
vervoer geschiedde met de prachtig klinkende FTF trekker met oplegger.
Na de Hohne-mars werd er
opdracht gegeven om de tank eens grondig te schilderen en op te
knappen ter ere van het ouderweekeinde en de reunie van 43 tankbataljon
want dit was tenslotte al een hele tijd geleden voor het laast
gebeurt.
Het opnieuw groen maken
heeft 3 dagen geduurt met een geleende verfspuit van de bergings-afdeleing. maar na
het groen maken komen de details zoals teksten rode vetnippeltjes
logo's en dergelijke.
Nadat de nodige zaken waren
"georganiseerd" zoals na heel lang zoeken er nog een
aantal potjes "Blanco" boven waren gekomen ergens op
de kaserne konden we ook de hoezen van het kanon en de spatlappen
weer groen maken.
De bijna complet uitrusting van de tank was ook nog opgeslagen zoals het touw voor aan de tank, de camouflagenetten alsmede brandblussers, periscopen, windscherm voor bestuurder en nog wat meer zaken dit is allemaal teruggeplaats waar het hoorde.
Het originele kenteken van
deze tank: KX-15-20 mochten we er niet meer opschideren daar deze
tank officieel afgevoerd was daarom heb ik in hoogst eigen persoon
een kenteken bedacht en wel het volgende: KX-43-41 ,de achtergrond
hier achter is: KX waten vroeger de beginletters van de tanks.
43 = 43- Tankbataljon en 41 = 41 Tankbataljon. daar deze tank
na het sluiten van onze kaserne middels een officiele overdacht
in Bergen -Hohne geschonken zal worden aan 41 tankbataljon. dus
van 43 naar 41. De laatste gegevens waar onze trots nu staat is
in Seedorf hopelijk word deze tank daar ook liefdevol behandeld.
|